onsdag 9 maj 2012

Tro

Jag undrar hur mycket kunskap och "verktyg" man måste samla på sig för att känna att man har koll på det här? Känns som en omöjlig uppgift faktiskt.

Klippet jag lade upp igår och kommenterade har liksom lagt sig lite och följer med mig. Det kändes bra att faktiskt ta mig tid att se klippet och pausa efter vissa intressanta stycken och faktiskt tänka efter. Att just stanna upp och tänka efter för att förstå vad man EGENTLIGEN läser, ser och hör har varit oerhört viktigt för mig.

Det har varit ett klassiskt agerande när jag läst något eller sett något som jag egentligen vet handlar om mig, eller att det kan finnas något som jag borde faktiskt tänka efter på. Men där kommer tanken att:

"Äh, det där gäller inte mig. Inte är jag en sådan. Jag har inga problem. Jag kan klara det här. Ensam är stark."

Jag har inte alls stannat upp och faktiskt funderat efter utan sväljer och tuggar information utan att känna efter både till höger och vänster.
  Det finns fantastiskt mycket information som vi alla kan ta tillvara på, som är gratis. Helt gratis! Men ingen kan  ge oss det här gratis om vi inte själv faktiskt tänker efter vad det är vi läser eller ser.

Och kanske något som är rätt viktigt om vi tittar på det här med sockerberoende, överätande, leptinet, insulinet osv. osv. Tror vi på det? TROR VI PÅ DET?

Inget av det vi läser eller ser har någon som helst betydelse om vi inte tror på det vi läser eller ser. OM vi inte tror att sockerberoende finns, hur gör vi då? Om jag tror på det och ska försöka få förståelse från samhället, familj och vänner. Hur ska det gå till om inte de tror på det?
  Är som att man inte tror på Gud, spöken, ufos, pensionen....ja ni för står vad jag menar.

Här finns det nog alla variationer. Och även här kommer vi till att vi måste själva göra aktiva val. Aktiva val vad vi ska tro på. Ingen kan ju säga till oss vad vi ska tro på. Ja det kan försöka att övertyga oss, men vi själva måste ta beslutet att tro på det. Jobbigt...mera val...*suck*

Men vem, eller vilken organisation har rätt? Vem ska vi tro på? Staten? Livsmedelsverket? Din personliga banktjänsteman? Din läkare? Din mamma? Ditt egen intuition kanske?

Vem tror du på? Vad tror du på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar