onsdag 16 maj 2012

Screening, igen

Allt går rätt bra nu. Jag mår fortfarande riktigt bra och känner mig stark i min kamp. Men det har börjat smyga sig på mer och mer tankar om jag ändå har överdrivit det hela och att jag inte alls är beroende. Att jag inte alls har något missbruk.

Det här blir en stor fundering för mig eftersom jag i ena tanken VET och känner rejält att jag är beroende av socker och har missbrukat det i stora mängder hela mitt medvetna liv. Men andra tanken säger till mig att jag bara överdriver och att jag egentligen bara har ätit för mycket socker och att jag faktiskt inte är beroende, utan bara har ätit för mycket. Jag har bara haft för dålig karaktär och inte bestämt mig att äta mindre socker tidigare.

Den här andra tanken känns lite vansklig att gå och fundera på. För jag känner att jag mer och mer resonerar med mig själv om jag ska eller inte ska äta socker, bröd, potatis, pasta osv. Och att jag börjar resonera med mig själv känns riskabelt.

Jag grunnar mycket på det här och jag klickade mig in på Bittens hemsida och hittade snabbt ett självdiagnos-test man kan göra för att få en humm om man har eller kan ha benägenhet till beroende eller missbruk. Jag är nu fräck och citerar detta test, ett UNCOPE-test för sockerberoende från hennes hemsida.


Testa dig själv genom att svara på dessa s k Screeningfrågor för sockermissbruk och sockerberoende. OBS! Tänk på att "sötsaker" kan ersättas med bröd, mackor, kaffebröd, pasta, flingor och dylikt.

  • Har du, under senaste året, någonsin ätit mer "sötsaker" än du tänkt dig och/eller fortsatt använda "sötsaker" när du inte tänkt dig det?
  • Har du, under senaste året. försummat några av dina vardagliga åtaganden på grund av att du ätit för mycket "sötsaker"?
  • Har du, under senaste året, känt att du vill eller behöver ändra ditt sätt att äta eller handskas med "sötsaker"?
  • Har någon, under senaste året, t ex familj eller vänner, klagat på hur mycket eller när du äter "sötsaker"?
  • Har du, under senaste året, någonsin varit helt upptagen av tankar på när du skall få äta eller köpa "sötsaker"?
  • Har du, under senaste året, någonsin använt "sötsaker" för att lindra känslomässigt obehag, såsom nedstämdhet, ilska eller tristess?
Med fyra eller flera positiva svar finns en stor risk att du utvecklat ett missbruk eller beroende."

Jag behöver bara läsa någon av dessa screeningfrågor för att inse att jag utan att tänka allt för långt bra i tiden, alltså färskt i minnet, så är jag beroende av socker. Jag har missbrukat socker, i stor mängd. 
Det här var precis vad jag behövde läsa idag. Precis vad jag behöver för att lugna ner mina egna resonemang. Jag fortsätter kampen.
Det har känts som att jag har börjat släppa på garden och resonemangen om att 
- Nej vadå? Jag kanske inte är beroende?
- Beroende är ju så himla starkt ord. Jag har kanske bara ätit för mycket? 
- Jag klarar nog av att äta lite godis eller bröd. Jag känner mig ju så stark och jag vill ju kunna äta godis och bröd någon gång i livet. Annars blir ju livet skittråkigt. Ska jag aldrig få äta godis igen? 

Ja, ni ser. Kampen fortsätter. Hur det kommer gå? Ingen aning  :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar