söndag 13 maj 2012

Fult spel?

Tankarna och känslorna går isär rejält idag.

Jag har under de senaste dagarna helt oprovocerat testat lite hur "stark" min kraft att frånhålla mig kolhydrater och socker. Jag har i det absolut stora ätit LCHF. Men allt började med den där teskeden av glass. Jag fick inga märkbara känningar och inga problem med sug eller cravings. Samma kväll åt jag ett monsterstort äpple. Jävligt gott måste jag säga! Och kvällen därpå blev det även då ett stort äpple. Inga problem så länge. I går kväll drack jag en öl till middagen. Inga större...eller vänta nu??

Glass
Äpple
Äpple
Öl

Är det här en trend som har smugit sig på mig? Även om jag inte alls har något sug som jag direkt kan känna av. Inga craving och sjukt starka MÅSTE HA-begär. Inget alls. Men jag äter saker jag inte alls hade tänkt äta. Och jag rättfärdigar det med att jag ska bara testa lite...Lurar jag mig själv här? Lutar den röde hunden mig här? Har jag litat för mycket på att jag själv ska kunna se och upptäcka signalerna och bromsa snöbollens framfart?

Grubblerierna börjar att gnaga på mig. Hur ska jag agera nu och hantera? Rycka på axlarna och tycka att:
 "-Shit! Ok, de hände. Jag skulle ju få ett slipup, jag är ju inte omänsklig och klara mig på första försöket att bli frisk på egen hand...." Är det här jag eller någon annan som pratar i huvudet på mig? Är min självinsikt bara ett fult spel från min sjukdom? Är det här falsk trygghet när det är som mest effektivt?

Mja..vi får se vad som händer.

Just nu har jag ätit mellanmål. Två kokta ägg med egengjort räkröra och två skivor kokt skinka. Känns bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar