måndag 7 maj 2012

Mycket matmängd

Måndag igen.

Har väl egentligen inte så himla mycket att rapportera om. Helgen har passerat, det har varit skitväder, jag drack en öl, inget större sockersug. Mja, det har gått rätt bra.

Jag känner fortfarande inte att jag egentligen behöver kämpa så himla mycket. Det går liksom rätt bra av sig själv. Att välja bort socker och annat som inte riktigt passar mitt liv just nu går med en liten farlig lätthet.

Det som jag känner är svårt och som jag får kämpa hårdare med är mängden mat. Mängden jag äter är fortfarande för mycket. Jag tror och har en teori att där sockret klev in och gav det här lustcentrat i hjärnan de signalerna och substanserna som behövdes för att jag skulle få ett "rus" av glädjehormonet. Nu närjag inte fyller det med socker så försöker kroppen kompensera med annat. Och då är det tyvärr inte maratonlånga promenader, halvdagscykelturer eller så utan det blir nog i form av mat, och då i för stora mängder.
  Kroppen försöker uppnå det där glädjeruset och försöker med mängden mat.

Här är jag lite illa ute för om jag tänker efter så äter jag gärna mycket mer än jag egentligen orkar eller borde. Utan jag får liksom en känsla av att jag vill bara ha liiite till. Bara liiite till. Hela tiden vill jag ha mer, när jag då äter. Och då spelar det ingen roll om det är vanlig bra LCHF-mat utan kolhydrater eller socker. Jag vill ha mer.

Jag överäter. Och att överäta på LCHF-mat som är rätt så rejält innehållsrikt med kcal, då blir det för mycket. Åter igen så äter jag massor mer än jag gör av med. Och även om jag inte har det som huvudmål men jag skulle gärna vilja se att vågen och vikten visade längre siffror. Men jag motarbetar mig själv hela tiden genom att äta så himla mycket mat.

Dumt...mycket dumt.

Men varför då? Jag vet att jag får en oroskänsla av att jag inte ska bli mätt. Att jag kommer att bli hungrig eller att jag riskerar något. Därför äter jag liksom med rädsla av att inte bli mätt, bli belåten, bli nöjd....

Jag är rädd att inte bli nöjd.

Men, jag blir ju aldrig nöjd...? Hur fan ska jag göra då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar