måndag 9 juli 2012

Ditt nöt!

Måndag.

Försöker känna efter hur det egentligen känns i kroppen och huvudet denna förmiddag. Var nära att skriva morgon men det stämmer inte riktigt när klockan har hunnit blivit 9.30.

Känslan är inte på topp. Varför inte?
Nja, det känns som jag lagt på mig lite, jag känner mig tyngre och faktiskt större i kroppen. Om det här är en äkta känsla eller om det är bara inbillning vet jag inte. Jag vet dock att jag ätit lite mer än jag behövt i helgen. Och då handlar det om "bra" LCHF-mat. Har inte ätit kolhydrater förutom de små mängderna som finns i min alldagliga kost.

Men. Jag har fortfarande problem med mängderna mat. Jag överäter ändå LCHF-mat. Jag känner att jag vill fortsätta äta även om jag är mätt och faktiskt inte behöver mer. Och sen så kommer det här slentrianätandet som inträffar ofta i TV-soffan. Och de här förrädiskt ätbara nötterna. Cashew, pistage, rostade sötmandlar...de här kan jag äta hur mycket som helst av. Snudd på att jag frossar i dem när skålen hamnar i mitt knä.

Märkte igår att jag tar tag i skålen, äter i ett högt tempo och medans jag stoppar in nöt efter nöt så börjar jag resonera med mig själv att jag ska kanske lägga ner skålen. Men även om jag vill lägga ner skålen så märker jag att jag fortsätter att ta fler och fler nötter. Jag försöker tvinga mig att ställa ifrån mig skålen men det går inte. Men varför inte!!? Det är precis som att jag väntar på att någon ska säga till mig eller att jag råkar tappa en nöt eller något annat som bryter "förtrollningen...

Och även om jag inte äter kolhydrater och klarar det utan några egentliga problem så blir ändå mitt dagliga intag antagligen större än jag behöver.

Men hur fungerar det här med insulinet då? Om mitt blodsocker inte ökar eftersom jag inte äter kolhydrater, då tillsätter kroppen inget insulin och då bör inte kroppen lagra fettet? Eller? Utan det fettlagrande hormonet insulin så bör inte jag lägga fett på kroppen, även om jag äter mer kcal än jag förbränner. Eller?

Ja hur ligger det här egentligen till?

Här får jag nog läsa lite mer och lägga ner paniken, njut av semestern och fundera på "nöt-frossandet"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar