tisdag 26 juni 2012

Ny fundering

Well, well.

Ny dag, nya möjligheter.

Hur många gånger har inte de orden vandrar runt i huvudet? Typ varje dag. Men nu var jag inte riktigt ärlig för det har faktiskt gått fantastiskt bra senaste tiden. Om man bortser från i helgen och igår...

Jag erkände lite skamset för sambon över mitt snedsteg igår och det är så skönt att ha någon att bikta sig hos. Att erkänna och få kärlek tillbaka, det är guld värt!

Nya funderingar:
Nu när jag har "semester" och förhoppningsvis kan stanna upp under dagarna så kanske jag ska utnyttja den här bloggen, den här virtuella dagboken och skriva ner vad jag stoppar i mig under en dag? En matdagbok helt enkelt. Gunilla Sahlin tipsade om detta i sin bok och i sin blogg. Kanske kan va något...? Ska nog börja lite lugnt och skriva ner vad jag äter och inte så mycket exakt hur mycket jag äter.

Här är något som jag har testat väl intensivt tidigare. Jag hade och har haft många perioder i mitt liv när jag med våld försöker få kontroll på mitt ätande. Jag har gjort Exel-dokument, grafer, köpt köksvågar, måttsatser, etc. Gått in för att få STENKOLL på vad jag stoppar i mig. Och jag hade verkligen stenkoll.
  Jag vägde och mätte ALLT!! Och nu menar jag allt. allt skrevs ner och jag tog fram statistik på innehåll av kcal, fett, kolhydrater och proteiner. Hur gick det då? Jo som vanligt så blev det fruktansvärt intensivt och jag tolererade inga avsteg från mitt kontrollerande och mätande. Men återigen kom bakslagen och jag gick bananas och åt allt jag kom över. Ångesten och skammen dundrade över mig och jag lade ner projektet. Inte  ens de kunde jag kontrollera...

Så det här med att sköta en matdagbok har jag testat. Och jag har tyvärr alltid gått in i dessa delprojekt med 110%. Har det varit kost eller träning, spelar ingen roll. Det har varit allt eller inget. Vilket aldrig har fungerat.
  Kraven har varit så stora att de har varit omöjliga att uppnå. Det har då självklart inneburit att jag inte klarat av kraven och bryter ihop. Man kan tro att man är en självplågare som gillar att göra sig själv illa, både fysiskt och psykiskt....

Men åter till funderingen. Jag ska se och tänka efter lite om det här är något jag ska, kravlöst, testa mig på. Börja lite lugnt och bara sätta mig ner och minnas vad jag ätit och inte köra med kontrollfreak-fasoner.

Vi får se, nu ska semestern fortsättas!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar